Yeni bir hizmet olarak soy ağacımızı 19 yüzyıla kadar görebiliyoruz ancak şu an aşırı bir talep yoğunluğu var. Çok heyecanlyız forum kardeş.
aliveli tarafından gönderilen en iyi iletiler
-
E devlette soy ağaçları yayınlandı
-
RE: 17 Aralık Kaymakamlık Sınavı Mülakatları
yemin ediyorum şu başlığın muhabbeti sadece bu forumda var diye bunlar gelip pisliğine yapmıyorsa her bildiğim yalan...
-
RE: Anayasa değişikliği hakkında...
Anayasa Değişiklik Paketi (Cumhurbaşkanlığı Sistemi)
Madde Madde değişiklik paketini özet halinde çıkarmaya çalıştım. Biraz zor oldu ama kusurumuz varsa affedin dostlar. KPSS, kurum sınavları, Sayıştay, Kaymakamlık gibi sınavlarda değişiklik kabul edilirse gelebilecek noktalara değinmeye çalıştım. Değişiklik paketi hakkında temel olarak değişen, çıkarılan ve yeni eklenen ibareleri belirtmeye çalıştım. Kalın, altı çizili veya italik olarak belirttiğim yerler değişiklikleri veya ilga maddeleri içeriyor. Bazı değişiklik ve kaldırılan organ ve kurumlara sıkça değindim. Tekrara düşmüş olabilirim, akılda kalması için birkaç kez değindiğim konular oldu. Yalnız forumda italik ve kalın altı çizili yazığım format halinde yazığım yazı burada böyle çıkmadı malesef kusurumuz olduysa affedin tekrar dostlar.
Temel hak ve hürriyetlerinin kullanılmasının durdurulması başlığı dâhil tüm Anayasadan Sıkıyönetim ibaresi çıkarılmıştır.
Vergi ödevi başlığı altındaki Vergi, resim, harç benzeri mali yükümlülüklerin….. değişiklik yapma yetkisi Bakanlar Kuruluna verilebilir ifadesi Cumhurbaşkanına verilebilir olarak değiştirildi.
Yasama bölümündeki TBMM milletvekili sayısı 550 den 600 milletvekiline çıkarılmıştır.
Milletvekili seçilme yeterliliğindeki askerliğini tamamlamış olma kriteri, askerle ilişiği olmama olarak değiştirilmiştir. Askerlikten muaf ve tecilli olan bir kişi de milletvekili olabilecek. Ayrıca milletvekili seçilme yaşı da 25’ den 18’ e düşürülmüştür.
Yedek milletvekilliği metni paketten çıkarılmıştır. Yedek milletvekili komisyondan geçmemiştir.
Cumhurbaşkanı ve TBMM seçimleri 5 yılda bir yapılır.
“TBMM üyelerinin belli konuda ve 6 ayı aşmamak üzere Bakanlar Kurulunca verilecek geçici bir görevi kabul etmesi Meclisin kararına bağlıdır” ibaresi Anayasadan çıkarılmıştır.
TBMM’ nin Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi vermesi Anayasadan çıkarılmıştır.
Bakanlar Kurulu, Başbakanlık, Başbakan, Kanun Hükmünde Kararname, Tüzük, Kanun Tasarısı ibareleri anayasadan çıkarılmıştır.
TBMM, Cumhurbaşkanı tarafından geri gönderilen kanunu aynen kabul ederse ibaresi, üye tamsayısının salt çoğunluğu ile aynen kabul ederse kanun Cumhurbaşkanınca yayınlanır olarak değiştirilmiştir.
Anayasadaki Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisi verme başlığı Anayasadan çıkarılmıştır.
TBMM nin ara ve tatil dönemlerinde toplantıya çağırılmasında doğrudan doğruya veya Bakanlar Kurulunun istemi üzerine ibaresi kaldırılarak sadece Cumhurbaşkanınca olarak değiştirilmiştir. Meclis Başkanının doğrudan doğruya ve üye tam sayısının 1/5 inin istemiyle toplantıya çağırılması istemi aynen kalmıştır.
Bakanlar Kurulu üyeleri, TBMM katılamadıkları oturumlarında kendileri yerine oy kullanmak üzere bir bakana yetki verebilirler, ancak bir bakan kendi oyu ile birlikte en çok iki oy kullanabilir ibaresi anayasa metninden çıkarılmıştır.
TBMM nin denetleme yetkilerinden biri olan Gensoru Anayasadan çıkarılmıştır. Meclis araştırması belli bir konuda bilgi edinmek için yapılan incelemeden ibarettir. Genel görüşme toplumu ve devlet faaliyetlerini ilgilendiren belli bir konunun TBMM Genel Kurulunda görüşülmesidir şeklinde düzenlemeler yapılmıştır.
Meclis Soruşturması, Cumhurbaşkanı yardımcısı ve bakanlar hakkında yapılan bir soruşturmadır.
Cumhurbaşkanı Türk vatandaşı olanlar arasından halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanlığına en son yapılan genel seçimlerde toplam geçerli oyların tek başına veya birlikte en az yüzde beşini (% 5’ ini) almış olan siyasi partiler ile en az yüz bin (100.000) seçmen aday gösterebilir.
Kanunla öngörülen konularda ve kanunun açıkça düzenlediği konularda Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi çıkarılamaz.
Cumhurbaşkanı üst kademe kamu yöneticilerini atar, görevlerine son verir ve bunların atanmalarına ilişkin usul ve esasları Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenler.
TBMM adına Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir.
Cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu başlığı altında, TBMM üye tam sayısının salt çoğunluğunun vereceği önergeyle soruşturma açılmasını isteyebilir. Meclis önergeyi 1 ay içerisinde görüşür ve üye tam sayısının beşte üçünün (3/5) gizli oyuyla soruşturma açılmasına karar verebilir.
Hakkında soruşturma açılmasına karar verilen Cumhurbaşkanı seçim kararı alamaz.
Yüce Divanda seçilmeye engel bir suçtan mahkûm edilen Cumhurbaşkanının görevi sona erer.
Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması halinde 45 gün içerisinde Cumhurbaşkanı seçimi yapılır olarak değiştirilmiştir.
Cumhurbaşkanına vekâlet edecek olan kişi Cumhurbaşkanı yardımcısı olarak değiştiriliştir.
Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar milletvekili seçilme yeterliliğine sahip kişiler arasından Cumhurbaşkanı tarafından atanırlar ve TBMM önünde ant içerler. Meclis üyeleri Bakan olarak atanırlarsa meclis üyelikleri sona erer.
TBMM üye tam sayısının salt çoğunluğunun vereceği önergeyle Cumhurbaşkanı yardımcısı ve bakanlar hakkında soruşturma açılması istenebilir ve üye tam sayısının beşte üçünün (3/5) gizli oyuyla soruşturma açılmasına karar verilebilir. Yüce Divan yargılaması 3 ay içinde tamamlanır, tamamlanmazsa 3 ay kesin bir ek süre verilir. Geri kalan süreç ve sürelerde bir değişiklik yoktu ya da gözüme çarpmadı.
Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teşkilat yapısı ile Merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenir.
Anayasada yer alan Cumhurbaşkanı Genel Sekreterliği başlığı Anayasadan çıkarılmıştır. Cumhurbaşkanı Genel Sekreterliği organı artık kaldırılmıştır. Devlet Denetleme Kurulu’ nun idari soruşturma yapma yetkisi ibaresi Anayasaya eklenmiştir. Devlet Denetleme Kurulunun işleyişi, üyelerinin görev süresi ve diğer özlük işleri daha önceden KANUN ile düzenlenirken yeni Anayasa Paketinde Devlet Denetleme Kurulunun görev, yetki, işleyişi Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenir olarak değiştirilmiştir.
Anayasada Bakanlar Kurulu ve Güvenoyu, görev ve siyasi sorumluluğu başlığını taşıyan maddeler Anayasadan çıkarılmıştır.
Seçimlerde Geçici Bakanlar Kurulu Kurulması başlığı Anayasadan çıkarıldı.
Bakanlar Kurulunun Anayasadan çıkarılması ile Bakanlar Kuruluna verilen Tüzük çıkarma yetkisi de Anayasadan çıkarılmıştır.
TBMM üye tam sayısının beşte üçünün (3/5) çoğunluğu ile seçimlerin yenilenmesine karar verebilir. Bu halde TBMM genel seçimi ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılır. Yalnızca iki kez seçilme hakkı olan Cumhurbaşkanı, ikinci döneminde Meclis tarafından seçimleri yenilenmesine karar verilmesi halinde Cumhurbaşkanı bir defa daha aday olabilir.
Daha önceden görev ve yetkilerinden dolayı Başbakana karşı sorumlu olan Genel Kurmay Başkanı artık Cumhurbaşkanına karşı sorumludur.
Milli güvenliğin sağlanmasından ve Silahlı Kuvvetlerin yurt savunmasına hazırlanmasından TBMM’ ye karşı artık Cumhurbaşkanı sorumludur.
Eskiden Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği teşkilatı ve görevleri KANUNLA düzenlenirken, yeni anayasa paketinde MGK Genel Sekreterliği teşkilatı ve görevleri Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenir.
Milli Güvenlik Kurulu Cumhurbaşkanı başkanlığında, Cumhurbaşkanı yardımcıları, Adalet, Milli Savunma, İçişleri, Dışişleri Bakanları, Genel Kurmay Başkanı, Kara deni ve Hava kuvvetleri komutanlarından kurulur.
MGK gündemi, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve Genel Kurmay Başkanının önerileri dikkate alınarak Cumhurbaşkanınca düzenlenir.
Cumhurbaşkanının katılamadığı zamanlarda Milli Güvenlik Kurulu Cumhurbaşkanı yardımcısı başkanlığında toplanır.
OHAL sırasında OHAL Cumhurbaşkanlığı kararnameleri çıkarılır. OHAL Cumhurbaşkanlığı kararnameleri 3 ay içerisinde TBMM’ de görüşülür. Aksi halde olağanüstü hallerde çıkarılan OHAL Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kendiliğinden yürürlükten kalkar.
OHAL başlığı tek maddede düzenlenerek OHAL ile ilgili dört beş madde tek maddede toplanmıştır.
Eskiden Kamu tüzel kişilikleri kanun veya kanunun açıkça verdiği yetki kanununa dayanarak kurulurken artık, kamu tüzel kişiliği kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kurulur.
Üst düzey kamu görevlilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenir.
Yönetmelikler Başbakanlık tarafından çıkarılabilirken artık Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilikleri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere çıkarılabilir.
Cumhurbaşkanlığının tek başına yaptığı işlemler ibaresi Anayasadan çıkarıldı.
Milletvekili genel veya ara seçiminden önceki veya sonraki bir yıl içerisinde yapılması gereken mahalli idareler organlarına veya bu organların üyelerine ilişkin genel veya ara seçimler milletvekili genel veya ara seçimleriyle birlikte yapılır ifadesi Anayasadan çıkarılmıştır.
Mahalli idarelerin kendi aralarında birlik kurmaları önceden Bakanlar Kurulu izni ile mümkün iken artık Cumhurbaşkanının izni ile birlik kurabileceklerdir.
Yükseköğretim Kurulu, üniversiteler ve Bakanlar Kurulunca seçilen ve sayıları… diye devam eden maddedeki Bakanlar Kurulu ibaresi kaldırılmıştır.
Eskiden Başbakanlığa bağlı olan Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu yeni anayasa değişiklik paketinde Cumhurbaşkanının görevlendireceği bakana bağlı olarak değiştirilmiştir.
Anayasanın Kanunsuz Emir başlığını taşıyan maddesindeki Tüzük ifadesi kaldırılmış olup, yerine Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ibaresi eklenmiştir.
Savaş sırasında asker görevi ile ilgili suçlar hariç ve Disiplin Mahkemeleri dışında Askeri Mahkemeler kurulamaz ibaresi yeni değişiklik paketine eklenmiştir.
Yeni Anayasa değişikliği paketinden Askeri Yargı tamamen çıkarılmıştır.
Anayasa Mahkemesinin üye sayısı Askeri Yargının çıkarılması ile 17 üyeden 15 üyeye düşmüştür. Çıkarılan üyeler Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi üyeleridir. Daha önceden en az 12 kişi ile toplanan Anayasa Mahkemesi artık en az 10 kişi ile toplanır olarak değiştirilmiştir. Geri kalan tüm üye seçimi aynıdır bir değişiklik olmamıştır.
Bir çok maddede yer alan Sıkıyönetim ifadesi kaldırıldı, Bakanlar Kurulu yerine Cumhurbaşkanlığı yardımcıları, KHK yerine Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu yerine yüksek ibaresi çıkarılarak Hakimler ve Savcılar Kurulu olarak değiştirilmiştir.
Daha önceden KHK’lar için Anayasa Mahkemesine iptal davası açmak için Cumhurbaşkanı, iktidar ve ana muhalefet partisi grupları ile Meclis üye tam sayısının 1/5 ‘ i tutarındaki üyeler ibaresi Cumhurbaşkanı, TBMM en fazla üyeye sahip iki siyasi parti grubuna ve üye tam sayısının en az beşte biri tutarındaki üyelere aittir olarak değiştirilmiştir. Süre yine eskisi gibi altmış gündür. Diğer ilgili maddelerdeki kanun hükmündeki kararname ibaresi Cumhurbaşkanlığı kararnamesi olarak değişmiştir.
Yargıtay üyelerini eskisi gibi HSK (Hâkimler ve Savcılar Kurulu) seçer.
Danıştay’ın üye seçiminde herhangi bir değişiklik olmamıştır. Danıştay’ın artık tüzük tasarılarını incelemek, Başbakan ve Bakanlar Kurulunca gönderilen kanun tasarılarına görüş bildirme görevleri kaldırılmıştır.
Uyuşmazlık Mahkemesinin görevleri içindeki askeri yargı uyuşmazlığı ibaresi kalktı. Hâkimler ve Savcılar Kurulu 13 üyeden oluşur. 2 daire halinde çalışır. HSK üye seçimi 3 üye adli hakim ve savcı, 1 üye idari hakim ve savcı olmak üzere Cumhurbaşkanınca, 3 üye Yargıtay, 1 üye Danıştay, 3 üyesi nitelikleri kanunda belirtilen yüksek öğretim kurumlarının hukuk dallarında görev yapan öğretim görevlileri ile avukatlar arasından TBMM tarafından seçilir. Geri kalan 2 üye Adalet Bakanı ve Adalet Bakanı Müsteşarıdır. HSK başkanı eskiden olduğu gibi Adalet Bakanıdır. HSK üyeleri en geç 30 gün içinde seçilirler.
TBMM Anayasa Mahkemesine ve HSK’ ya seçeceği üyeler için her bir boş aday için 3 aday göstererek ilk oylamada 2/3, ikinci oylamada 3/5 üçüncü oylamaya kalması halinde en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile adaylarını belirler.
Bütçe ve Kesin Hesap Kanunu üç dört madde tek madde olacak şekilde düzenlenmiştir. Kesin Hesap Kanun tasarısı mali yılın sonundan başlayarak 7 ay sonra Bakanlar Kurulu tarafından TBMM’ ye sunulurken artık Cumhurbaşkanı tarafından 6 ay sonra TBMM’ ye sunulur. Diğer hususlarda bir değişiklik olmamıştır.
Ekonomik ve Sosyal Konsey adlı başlıkta düzenlenen, ….politikaların oluşturulmasında Hükümete istişari nitelikte görüş bildirmek amacıyla Ekonomik ve sosyal Konsey kurulur maddesi Cumhurbaşkanına görüş bildirmek şeklinde değiştirilmiştir. Ekonomik ve Sosyal Konseyin kuruluş ve işleyişi KANUNLA düzenlenir ibaresi aynen kalmıştır.
Piyasaların denetimi ve dış ticaretin düzenlenmesi adlı başlıkta düzenlenen, Dış ticaretin ülke ekonomisinin yararına olmak üzere…. ek mali yükümlülükler koymaya veya kaldırmaya KANUNLA Bakanlar Kuruluna yetki verilebilir ifadesi, KANUNLA Cumhurbaşkanına yetki verilebilir olarak değiştirilmiştir -
RE: 17 Aralık Kaymakamlık Sınavı Mülakatları
Şu mülakat Allahın izniyle açıklansın burda bekleyenler bir hayırlı haber alsın bu başlığın kapanışı tıvorlu ismail ile yapcam
-
RE: ankara kalacak yer önerileri?
@mehmetsakin44 geçmiş olsun, böbreğiniz yerinde mi?
-
RE: Seferberlik İlan Edilebilir 2018
Seferberlik olursa bu başlıktan herkes birliğini yazsın beyler orda tek zor olur şimdi
-
RE: Maliye Bakanı Naci Ağbal'dan Ayrılık Sinyali
İnşallah bir daha dönmemek üzere ... özlemeyeceğiz kendisini.
-
RE: Bakan Müezzinoğlu - Kamuya Alımlar Donduruldu...
abi şaka gibi hani insanın hangi alım diyesi geliyor
-
Sahte Belgeyle Denetmen Yardımcısı Olmak
sağlık bakanlığı’nda ürün denetmen yardımcısı olarak eylül 2015’te işe başladığını anlatan ayşe s., şunları anlattı: “kuruma başvururken, 2014 kpss lisans ve 2013 yds sonbahar sonuç belgelerini vermiştim. ben bunları, bilgisayarımda pdf formatında değiştirip atanmama yardımcı olacak şekilde değiştirdim. kpss puanım 70’ti, 90 küsura (97.8) çıkardım. yds puanım 51 idi. onu da 93’e çıkardım.daha sonra kızılay’da bulunan bir internet kafeden bu sonuç belgelerinin renkli çıktılarını aldım. mülakata çağrıldım, atamam yapıldı. bilmediğim bir kişinin şikâyeti ile bu durum anlaşıldı. 2016’da eylül ayında açığa alındım.işlediğim suçlardan dolayı pişmanım.
Maşallah devlet kurumları güven veriyor. Sağlık bakanlığı ik personelini tebrik ediyorum.
-
RE: İİBF/SBF 'liler için şikayet, sitem, öfke; talep, istek, beklenti ve BİRLİK başlığı!
öğretmenler daha ilk mülakatta yeri gögü inletti Cb ye kadar çıktılar, iibf , hukuk ve diğer bölümlerin canı yok mudur?
-
RE: Hayırlı Kandiller Tercihini Yap Ailesi
@paretowilfredo hayırlı kandiller mübarekler. @Phoenix @Antimülakat @Agor @odtüsbky @genclerbirlikli ve ismini dayamadığımız nice güzide üyemiz
-
RE: Sgk 8.promosyon denetmen yardımcılığı
kambersiz düğün trolsüz forum olmazmış dostlar
-
RE: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Denetçi Yardımcılığı Alım İlanı
Aldığımız bir son dakika bilgisine göre uzman yrd kadrosu içinde alıma çıkılacakmış
-
RE: Türkiye varlık fonu hakkında
25 Ağustos 2016 Perşembe
Varlık Fonu
Varlık fonu nedir, nasıl çalışır?
Ulusal Varlık Fonları, çeşitli finansal varlıklara yatırım yaparak gelirini artırmayı hedefleyen, devletin sahipliği ve yönetimi altında çalışan fonlardır. Bu fonun geliri genellikle bütçe fazlalarından oluşur. Bir ülke eğer bütçe fazlası veriyorsa bu fazlayı 4 şekilde kullanabilir: (1) Harcamalarını artırır. (2) Mevcut vergi yükünü düşürür. (3) Borçlarını erken ödemeye tabi tutabilir. (4) Bir varlık fonu kurarak bütçe fazlalarını buraya aktarır ve bu fonla ulusal ya da yabancı bazı finansal varlıkları satın alıp gelirlerini artırmaya çalışarak gelecek kuşaklara refahı aktarma yoluna gidebilir.Bu tür fon yönetimlerinde temel hareket noktası varlıkları risk ve getiri dengesini gözeterek kazanç amaçlı kullanmaktır. Bu işlemleri, bütçe kısıtlamaları ve parlamentonun sıkı denetimi altında yürütmek kolay değildir. Varlık fonu kuruluşunun bir nedeni de bu kısıtlamalardan kurtulmaktır.
Varlık fonunun amacı nedir, nerede kurulur?
Bir varlık fonu kurulmasının genel olarak iki temel amacı vardır: (1) Ülke ekonomisinin, konjonktürel etkilerden kurtarılarak istikrarlı biçimde işlemesini sağlamak. (2) Gelecek kuşaklara refah aktarabilmek. Bu çerçeveden bakınca fonun varlıkları ve getirilerinin karşılaşacağı risklerden yüksek olması gereklidir.Varlık fonlarının kuruluş yeri olarak iki farklı uygulama söz konusudur: (1) Varlık Fonları, Merkez Bankası nezdinde kurulabilmektedir. Merkez Bankaları, rezervlerini değerlendirirken benzer işlemler yaptıkları için belirli bir deneyime sahiptirler. Ayrıca Merkez Bankalarının bağımsız yapısı bu tür fonların yönetimini siyasal etkilerden uzak yürütebileceği izlenimi vermekte, dolayısıyla kamuoyu nezdinde güven yaratmaktadır. (2) Varlık Fonları, ayrı bir şirket ya da idare olarak kurulabilmektedir. Bu tür bir kuruluşun, kendisini kanıtlayana kadar güven sorunuyla ve eleştirilerle karşılaşması olasılığı yüksektir.
Varlık fonunun temel dayanağı nedir?
Bir varlık fonu kurulabilmesi için her şeyden önce bir varlık ya da kamu elinde oluşmuş bir gelir fazlalığı olması gerekir. Buna göre varlık fonları iki şekilde kurulabilmektedir: (1) Bir veya birden fazla emtiaya dayalı fonlar: Bunlar genellikle ihraç edilen emtianın gelirleri nedeniyle oluşan bütçe fazlalarından oluşur. Tipik örnekleri körfez ülkelerinin kurdukları fonlardır. Bu fonların çoğu ihraç edilen petrolden sağlanan gelirlerle oluşturulmuştur. Norveç’in kurduğu emeklilik fonu da benzer şekilde Kuzey Denizinden elde edilen petrol gelirlerinin yarattığı bütçe fazlasını gelecek kuşaklara aktarmayı amaçlamaktadır. (2) Bir emtiaya dayalı olmayan fonlar: Bunlar ya Dış ticaret fazlaları ile ya da emeklilik fonlarında biriken paralarla oluşturulmaktadır. Bu tür fonların tipik örnekleri Çin, Kore ve Hong Kong gibi ülkelerin kurdukları varlık fonlarıdır. ABD’nin her iki örneğe de giren birden fazla varlık fonu bulunmaktadır.Varlık fonu nereye yatırım yapar?
Varlık fonları, ağırlıklı olarak, devlet tahvillerine, hisse senetlerine, yatırım fonlarına, çeşitli projelere geçici ya da kalıcı ortaklıklar yoluyla girip yatırım yaparlar. Bazı ülkeler varlık fonlarının yatırımlarıyla ilgili bazı kısıtlamalar ve standartlar getirmişlerdir. Örneğin birçok ülkede varlık fonları için S&P ve Fitch’in BBB - ve Moodys’in Baa3 kredi notları yatırım yapılabilir en düşük not olarak kabul edilmekte, bu notun altında kredi notu olan ülke tahvillerine yatırım yapılamamaktadır.2006 yılında yaşanan subprime mortgage ve 2008 yılında yaşanan Lehman Brothers krizlerinin ardından ABD başta olmak üzere bu fonların bir bölümünün finansal sektör kuruluşlarını kurtarmakta kullanılması bunların uluslararası tartışma ve eleştirilerin hedefi haline gelmelerine neden olmuştur.
Türkiye Varlık Fonu’nun temel nitelikleri
Türkiye Varlık Fonu kurulmasına ilişkin yasanın genel gerekçesi ve başlıca maddelerindeki hükümlerden hareketle bu fonun niteliklerini ve amaçlarını özetleyebiliriz.(1) Türkiye Varlık Fonu Yönetimi A.Ş. adı altında 50 milyon TL sermayeli bir anonim şirket kuruluyor. Başbakanlığa bağlı olarak çalışacak olan şirketin sermayesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından konulacak. Şirketin yönetim kurulu en az 5 kişiden oluşacak ve başkan ve üyeleriyle şirket genel müdürü Başbakan tarafından atanacak. Bu anonim şirket özel hukuk hükümlerine tabi olacak. Şirket Türkiye Varlık Fonu İçtüzüğünü hazırlayacak ve bu iç tüzüğün tescili ile Türkiye Varlık Fonu kurulacak. Ayrıca gerek görülmesi halinde Türkiye Varlık Fonuna bağlı alt fonlar kurulabilecek.
(2) Şirket tarafından Türkiye Varlık Fonu adına gerçekleştirilebilecek işlemler şöyle sıralanıyor: Yerli ve yabancı şirketlerin hisse senetleri, özelleştirme kapsam ve programına alınanlar dâhil olmak üzere Türkiye’de kurulan ihraççılara ait payların alınıp satılması. Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Karar hükümleri çerçevesinde alım satımı yapılabilen yabancı kamu, özel sektör ve kamu borçlanma araçları ve ihraççı paylarının alınıp satılması. Vadeli mevduat ve katılma hesabı işlemlerinin yapılması. Hazine taşınmazları ve mevduat sertifikaları, altın ve diğer kıymetli madenler ile bu madenlere dayalı olarak ihraç edilen sermaye piyasası araçlarının alım satım işlemlerinin yapılması. Fon katılma payları, repo ve ters repo işlemleri, kira sertifikaları, gayrimenkul sertifikaları, varantlar ve sertifikalar, Takasbank para piyasası işlemleri, türev araç işlemlerinin nakit teminatları ve primleri, özel tasarlanmış yabancı yatırım araçları ve ikraz iştirak senetleriyle ilgili işlemlerin yapılması. Ulusal yatırımlar ile uluslararası alanlarda diğer devletler ve/veya yabancı şirketler tarafından yapılacak yatırımlara iştirak ve bunlarla sınırlı olmamak üzere diğer yatırım araçları işlemlerine girilmesi.
(3) Türkiye Varlık Fonunun kaynakları şu şekilde sayılıyor: a) Özelleştirme Yüksek Kurulu tarafından; özelleştirme kapsam ve programında bulunan ve Türkiye Varlık Fonuna devrine karar verilen kuruluş ve varlıklar ile Özelleştirme Fonundan Türkiye Varlık Fonuna aktarılmasına karar verilen nakit fazlası. (b) Kamu kurum ve kuruluşlarının tasarrufu altında bulunan ihtiyaç fazlası gelir, kaynak ve varlıklardan; Bakanlar Kurulu tarafından Türkiye Varlık Fonuna aktarılmasına veya Şirket tarafından yönetilmesine karar verilenler. (c) Türkiye Varlık Fonu tarafından yurtiçi ve yurtdışı sermaye ve para piyasalarından ilgili mevzuat kapsamında yer alan izin ve onaylar aranmaksızın sağlanan finansman ve kaynaklar. (d) Para ve sermaye piyasaları dışında diğer yöntemlerle sağlanan finansman ve kaynaklar.
(4) Şirket, Şirket tarafından kurulacak diğer şirketler, Türkiye Varlık Fonu ve Türkiye Varlık Fonu bünyesinde kurulacak alt fonlar Sayıştay denetimine tabi olmayacak. Şirket ve fonlar bağımsız denetime tabi olacaklar. Türkiye Varlık Fonu bünyesinde kurulacak fonlar, Sermaye Piyasası Kanunu kapsamında bağımsız denetime tabi olacak.
(5) Şirket, varlık Fonu ve bu yasaya göre kurulan şirketler, alt fonlar gelir ve kurumlar vergisinden muaf tutuluyor, ayrıca yapacağı işlemlerin bir bölümü de KDV gibi vergilerden istisna ediliyor.
Türkiye Varlık Fonundan beklentiler
Türkiye Varlık Fonundan beklentiler yasanın genel gerekçesinde sıralanmış bulunuyor. Buna göre;
(a) Türkiye Varlık Fonunun kurulmasıyla büyüme oranında artış sağlanacak.
(b) Sermaye piyasalarında büyüme ve derinleşme hızlanacak.
(c) İslami finansman varlıklarının kullanılması yaygınlaşacak.
(d) Yapılacak yatırımlarla yüzbinlerce kişiye istihdam olanakları sağlanacak.
(e) Savunma, havacılık, yazılım gibi alanlardaki yerli şirketlerin sermaye ve proje bazında desteklenmesiyle küresel oyuncu konumuna geçmeleri sağlanacak.
(f) Otoyollar, Kanal İstanbul, Üçüncü Köprü ve Havalimanı, Nükleer Santral gibi büyük altyapı projelerine kamu kesimi borcu artırılmadan finansman bulunacak.
(g) Katılım finansmanı sektör payı artırılacak.
(h) Arz güvenliğini sağlamak üzere, Türkiye için önem taşıyan petrol, doğalgaz gibi yurtdışındaki stratejik sektörlere bürokratik kısıtlamalara bağlı olmadan doğrudan yatırım yapılabilmesi gerçekleştirilecek.
(i) Bu Fon, ekonominin yapısal sorunlarını aşmakta katkı sağlamanın yanı sıra dış politikanın önemli bir enstrümanı olarak Türkiye’nin uluslararası arenada daha fazla söz sahibi olmasına katkı sağlayacak.Türkiye Varlık Fonu’na ilişkin eleştirilerim
(1) Türkiye Varlık Fonu, yukarıda ana çizgilerini özetlediğimiz şekliyle herhangi bir emtiaya ya da bir gelir fazlalığına dayanmamaktadır. Türkiye’nin petrol, doğalgaz gibi bir emtiayı ihraç ederek elde ettiği gelirleriyle yaratabildiği bir bütçe fazlası olmadığı gibi cari fazlası veya fazla veren bir kamu emeklilik sistemi de yoktur. Tam tersine Türkiye, son dönemlerde azaltmış olsa da bütçe açığı ve cari açık veren, kamu emeklilik sisteminin açığını da bütçeden karşılayan bir sisteme sahiptir. Gelir fazlası olan tek kamu fonu İşsizlik Sigortasıdır. O da bu amaç için kullanılamayacak bir fondur. Özetle Türkiye’nin bir varlık fonu kurmak için gerekli emtiası da gelir fazlası da yoktur.(2) Fon’un gelirleri sıralanmış olduğu halde giderlerinin hangi alanlara yöneleceği konusunda yasada hiçbir açıklama bulunmamaktadır. Hangi giderlere yöneleceğini kanun metninden değil genel gerekçedeki açıklamalardan anlıyoruz. Bu durumda bu yasaya göre yapılacak gider denetiminin neye dayanarak yapılacağını çıkarmak mümkün görünmemektedir.
(3) Varlık Fonu için yeni bir gelir tanımlanmamakta, sadece bütçeye gidecek gelirlerin bir bölümü bu Fon’a aktarılmış olmaktadır. Normal olarak bütçeye aktarılan özelleştirme gelirlerinin Fon’a yönlendirilmesi ve bütçe gelirlerinden Fon’a pay verilmesi, bütçe gelirlerinin azalmasına ve dolayısıyla bütçe açıklarının artmasına yol açacak bir gelişmedir.
(4) Bankaların finans sektöründeki egemenliğinin azaltılması, İslami finans uygulamasının artırılması gibi bir Varlık Fonu’ndan beklenmeyen bir takım amaçların bu çerçeveye yüklenmesi zaten sıkıntılı olan düzenlemeyi iyice sıkıntıya sokmuş görünmektedir.
(5) 1996 – 97 yıllarında Erbakan’ın koalisyon hükümeti sırasında bir uygulama popülerlik kazanmıştı: Kamu kaynak havuzu. Bütçe dışındaki kamu kesimine ait kaynaklar bu havuzda toplanmaya ve buradan harcanmaya çalışılıyordu. Bu havuza her gün yeni bir kaynak aktarılıyor, bir süre sonra bu aktarımların başka bir alandaki dengeyi bozduğu görülünce yeni kaynak arayışları gündeme geliyordu. Türkiye Varlık Fonunun kaynaklarına bakınca aklıma Erbakan’ın Kamu Kaynak Havuzu uygulaması geldi.
(6) 1940’ların sonunda ve 1950’lerde Amerikalı ünlü karikatürist ve çizgi romancı Al Capp’ın yarattığı ve Shmoo adını verdiği bowling oyunundaki kukalara benzer hayali bir hayvan vardı. Müthiş sevimli bir tipti Shmoo. Siz ne hayal ederseniz o oluyordu. Örneğin tavuk olarak yemek isteseniz tavuk, et olarak yemek isteseniz et oluyordu. Kendi kendine çoğalabiliyordu. Türkiye Varlık Fonundan beklentileri okuyunca da aklıma Shmoo geldi.
(7) Başka ülkeleri bilemem ama Türk tarihi bu tür mali buluşlarla doludur. III. Selim’in padişahlığı sırasında 1793 yılında İrad‑ı Cedid Hazinesi kurulmuş ve böylece Osmanlı İmparatorluğu'nda tek ve merkezi Hazine düşüncesinden ilk sapma ortaya çıkmıştır. Bunu Tersane Hazinesi ve Zahire Hazinesi izlemiştir. Sonraki dönemlerde Hazine sayısı artmaya devam etmiştir. Mukataat Hazinesi, Mansure Hazinesi, Redif Hazinesi, Darphane Hazinesi ve Maliye Hazinesi bunların en önemlileridir. Hazinelerin çoğalması Osmanlı mali sistemini rahatlatmamış, tam tersine mali disiplini alt üst etmiştir. Hazine sayısının artmasının Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşünde özel bir yeri vardır. 1839 yılında tek ve merkezi Hazine sistemine geri dönülmüştür.
1980'li yıllar, bütçe dışı fonların yarattığı çoklu hazine sistemine geri dönüş yılları olmuştur. Çoklu hazine sisteminin en zararlı yönü, merkezi hazinenin gelirlerinin dağılması, gider önceliklerinin kaybolması, belirli gelirlerin belirli giderlere ayrılması nedeniyle zorunlu olan bir takım giderlerin yapılamaması ve bütün bunların sonucunda kamu yönetiminde mali disiplinin ortadan kaybolmasıdır. 1994 ve 2001 krizlerini hazırlayan altyapıda bu fonların olumsuz katkısı önemli yer tutmaktadır.
2000’li yıllarda yapılan yapısal reformların en önemlilerinden birisi bu çoklu mali yapının giderilmesi olmuştu.
Kaynaklar
- Sevinç Akbulak, Yavuz Akbulak, Ulusal Varlık Fonları, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, Yıl 2008, Cilt XXV, Sayı 8, sayfa 237 – 262.
- International Working Group of Soverign Wealth Funds, Soverign Wealth Funds, Generally Accepted Principles and Practises (Santiago Principles), October, 2008.
- Türkiye Varlık Fonu Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/08/20160826-1.pdf
4.European Comission, Sovereign Wealth Funds,
http://ec.europa.eu/finance/capital/third-countries/sovereign_wealth_funds/index_en.htm - Yavuz Cezar, Osmanlı Maliyesinde Bunalım ve Değişim Dönemi, Alan Yayıncılık, 1986.
- Ziya Karamursal, Osmanlı Mali Tarihi Hakkında Tetkikler, Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2. Baskı, 1989.
- Mahfi Eğilmez, Hazine, Remzi Kitabevi, 10. Basım, 2012.
-
Rekabet Kurumu Uzman Yardımcısı Alımı 2018
Başlığı açmanın zamanı geldi diye düşünerek kolları sıvadım. Geçen yıl olduğu gibi yüklü bir alım beklemiyoruz ancak bir rekabet uzman yardımcısı alımı olacağı düşünülüyor. Maaş, çalışma şartları, özlük hakları gibi konularda fikir alışverişi için başlığı aktif tutalım.
-
RE: Medeni Hukuk Soru/Sorun Çözüm Başlığı
İlk bilgi paylaşımı benden olsun:) vasiyetname, Vakıf kurma beyanı, Takas beyanı: TEK TARAFLI HUKUKİ İŞLEM. Bağışlama, Kefalet, İbra: Tek TARAFA BORÇ YÜKLEYEN SÖZLEŞME
-
RE: YSK seçim müdürü alımı 2018
YSK zabıt katibi, seçim müdürü derken dükkanı baya büyüttü sınıf başkanlığı seçimlerinde de mi aktif sorumluluk alacak acaba?